Terug naar boven

Update rond therapie na Covid-19-lockdownBijna alle therapeuten bieden terug live gesprekken in de praktijkruimte.
Ook therapie via video call, telefoon, chat of e-mail blijft mogelijk (via "Verfijn je zoekopdracht").

Organisatieopstellingen - Deze Workshop is offline

Deze Workshop kan niet worden gecontacteerd via VindeenTherapeut.be. Vind een andere Workshop via onderstaande links.

Omschrijving

Hoe vaak maken wij niet mee dat organisatieproblemen hardnekkiger blijken dan we dachten of dat een beleidsstrategie steeds weer dreigt te mislukken. Ondanks de goede bedoelingen van alle betrokkenen en allerlei externe adviezen, lukt het niet de problemen op te lossen. Organisaties zijn complexe levende systemen die een eigenheid hebben: een geschiedenis, een cultuur, een organogram, een taak, een doel, klanten, een product.

In de loop van de jaren ontwikkelen zich diverse patronen in organisaties, waarvan sommige zichtbaar zijn en aan de oppervlakte liggen, maar andere moeilijk ‘vast te pakken’ en alleen maar merkbaar aan de symptomen, vb de samenwerking loopt stroef, moeilijke communicatie, demotivatie, werkverzuim, de juiste man geraakt niet op de juiste plaats. Net als bij een levend organisme zijn er patronen die de ontwikkeling en groei bevorderen en patronen die de ontwikkeling en groei tegenwerken.

Een organisatieopstelling is een bijzonder krachtige en integere methode die inzicht geeft in waar het eigenlijk over gaat, die nieuwe oplossingen laat ontdekken en laat zien hoe hieraan gewerkt kan worden. Het op diep niveau weten en doorleven geeft ruimte voor acceptatie, zingeving en koersbepaling.

Enkele mogelijkheden om opstellingen te gebruiken zijn:

  • als diagnose-instrument: wat is de achtergrond of oorzaak van bepaalde problemen in deze organisatie(s)?
  • als verander-instrument, vb bij fusies, organisatieverandering: hoe verandering bewerkstelligen, welk effecten hebben de geplande veranderingen op de organisatie, waar dienen we rekening mee te houden?
  • als marketinginstrument: wat is de betekenis van ons nieuwe product voor onze organisatie en onze klanten?
  • als coachingsinstrument: waar sta ik nu, welke plaats neem ik in de organisatie en wat belemmert mij in mij ontwikkeling?
  • als instrument bij beleidsontwikkeling: wat is de kans van slagen van verschillende beleidsopties?
Zoek een andere cursus

Locatie cursus