Terug naar boven

Update rond therapie tijdens Covid-19-lockdownOok tijdens Corona blijven heel wat psychotherapeuten in aangepaste vormen therapie voorzien. Dat kan bv. via video call, telefoon, chat of e-mail. Deze vormen van therapie kunnen tijdens een periode van lockdown even waardevol zijn als een face-to-face gesprek.

Blijf ook tijdens deze periode zorg dragen voor je mentale gezondheid en maak gerust een afspraak met één van onze therapeuten.

Corona-angst? Met deze vijf tips draag je zorg voor je mentale gezondheid in tijden van quarantaine.

Een overvloed aan (soms tegenstrijdige) informatie, isolatie dankzij de opgelegde quarantainemaatregelen en mensen die naar de supermarkt hollen om te hamsteren: de corona-crisis is niet alleen gevaarlijk voor onze fysieke gezondheid, maar ook een ware uitdaging voor onze mentale gezondheid. Wij geven je daarom enkele tips mee die jou helpen om mentaal zorg te dragen voor jezelf en anderen.

1. Blijf sociaal

In tijden van quarantaine voelen we ons snel geïsoleerd van de wereld én de mensen die we graag zien. Het is dan niet ondenkbaar dat een gevoel van eenzaamheid onder je vel kruipt. Toch hoef je niet alleen te zijn.

5e70d893894b9.jpg

Dankzij moderne technologie kunnen we eenvoudig bellen, video chatten of smsen. Zo blijven we, ook nu, op de hoogte van elkaars reilen en zeilen. Check dus af en toe even hoe het gaat met je familie, vrienden of collega’s en in het bijzonder met je grootouders, of personen waarvan je weet dat situaties zoals deze het leven wel eens moeilijk kunnen maken. Zij kunnen een extra hart onder de riem zeker gebruiken.


TIP: Maak een gedeeld document aan via Google docs en geef je familie en vrienden toegang. Zo kunnen jullie elkaar vanalles aanraden om te doen, kijken of lezen. Een goed boek, een adembenemende serie of een superlekker recept? Van verloren tijd geen sprake!

2. Zet Netflix even opzij

Natuurlijk is het fijn om gezellig in de zetel te kruipen met een serie of een film en even je hoofd op nul te zetten. We hebben allemaal af en toe wat nood aan escapisme. Het blijft echter ook goed om jezelf mentaal uit te dagen. Zo blijf je optimaal bij de pinken en vermijd je mentale moeheid.

Misschien is er een boek dat al even wacht om gelezen te worden? Bezit je ergens nog een oldschool boekje met breinkrakers? Of heb je een skill dat je jezelf al even wil aanleren? YouTube is een ware bron van educatief materiaal. En deel je leerproces op social media, grappig én inspirerend voor anderen!

3. Haal een frisse neus op

België is, op het moment van schrijven, niet in volledige lockdown. Dat betekent dat we allemaal perfect naar buiten kunnen om de natuur op te zoeken. Baan dus je weg naar het dichtstbijzijnde park, bos of ander stukje groen, maak een wandeling en adem een aantal keer diep in en uit. (Houd uiteraard rekening met de nodige afstand tussen jou en andere mensen.)

Door even buitenshuis te vertoeven ervaar je niet alleen het kalmerende effect van de natuur, je blijft ook in beweging, wat goed is voor je lijf én je hoofd.

4. De waarde van verveling

De meeste mensen hebben een overvolle agenda met wekelijks heel wat afspraken. Velen onder ons halen energie uit samen komen, cultuur opsnuiven etc. Maar een overvolle agenda betekent ook moeilijk tot rust komen.

Grijp nu je kans om even te genieten van een lege agenda. Maak opnieuw ruimte om even stil te staan, letterlijk en figuurlijk. Om helemaal niks te doen. Voelt dat onwennig aan? Dan kan je je afvragen waarom dat zo is, en of je daar misschien verandering in wil brengen. Quarantaine is dus ook het perfecte moment voor introspectie. (En bel daarna een goeie maat om erover te praten!)

5. Blijf in therapie

Ben je momenteel actief in therapie, dan weet je misschien niet goed hoe het nu zit met je volgende sessie. Zeg alvast niet af! Therapie kan in tijden als deze namelijk extra veel deugd doen.

Neem even contact op met je therapeut of psycholoog en vraag hen welke maatregelen zij nemen. Mogelijks voorzien zij sessies via telefoon of video chat, wat evenveel deugd kan doen dan een live-sessie!

Houd er verder ook rekening mee dat het inkomen van je therapeut afhankelijk is van de sessies die hij of zij heeft gedurende de maand. Ook zij zijn momenteel erg bang voor een verlies van inkomen. Kan je, op welke manier dan ook, je sessie behouden, dan bied je hen wat zekerheid voor de toekomst.

Samen door uitdagende tijden

Tijdens deze corona-tijden heerst er een collectief gevoel van onzekerheid. Maar het hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn. Zoek samen naar mogelijkheden, bedenk nieuwe initiatieven of deel bijvoorbeeld je dagelijkse positieve gedachte. En steun elkaar waar nodig. Solidariteit en burgerzin zijn nu belangrijker dan ooit én ze geven je mentale gezondheid een boost!