Mindfulness

We verliezen veel energie door bezig te zijn met wat was en wat nog kan komen. Met Mindfulness blijf je in het hier en nu. Maar wat is mindfulness dan eigenlijk? Op welke manieren is mindfulness werkzaam, en is het wel voor iedereen?

Vind onmiddellijk een mindfulness trainer

Of lees meer over:

Wat is mindfulness?
Mindfulnesstraining
Hoe werkt mindfulness?
Waarom mindfulness?
Mindfulness bij kinderen

Wat is mindfulness?

De Nederlandse betekenis van mindfulness is ‘achtzaamheid’ of ‘opmerkzaamheid’. Het gaat hierbij om het zich voortdurend bewust zijn van de eigen emoties en gedachten, zintuiglijke prikkels en omgeving. De term mindfulness heeft zowel betrekking op een levenshouding waarbij men op een bewuste manier in het leven staat als op meditatiemethoden waarbij men die bewuste houding ten volle beleeft en oefent. Tijdens mindfulness-meditatie oefen je immers je bewustzijn en focus op het huidige moment.

Waar komt mindfulness vandaan?

Mindfulness steunt veelal op de Boeddhistische meditatieleer (vipassana), maar werd met Westerse psychologische inzichten verenigd tot aandachttraining.
Door dit te onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek, kreeg mindfulness ook een plek binnen de wereld van de therapie.
Mindfulness is ondertussen goed ingeburgerd in onze contreien. Voor ieder wie met mindfulness kennis wil maken zijn er mindfulnesscursussen en diverse mindfulnesstrainers beschikbaar.

Binnen therapie

Mindfulness is een discipline op zich. De brede inzetbaarheid van mindfulnesstechnieken maakt echter dat mindfulness tegenwoordig ook vaak in verschillende andere therapeutische programma’s gebruikt wordt. Een voorbeeld daarvan is MBCT (mindfulness-based cognitive therapy). Daarbij wordt de aanpak van bijvoorbeeld cognitieve therapie, een veelgebruikte vorm van psychotherapie, verrijkt met methodes vanuit mindfulness.

Mindfulnesstraining

Mindfulness kan je leren. Zo zijn er diverse mindfulnessoefeningen en mindfulnesscursussen te vinden die jou de mogelijkheid jezelf te trainen. Daarbij wordt de klemtoon bijvooerbeeld gelegd op het bewust leren sturen van je aandacht en op diverse ademhalingstechnieken.

Daarnaast zijn er uitstekende therapeuten die je mindfulness kunnen aanleren. Zij gaan met jou op zoek naar een voor jou geschikte leermethode, terwijl ze zich afstellen op jouw hulpvraag.

Contacteer een mindfulnesstherapeut of vind een cursus mindfulness.

Hoe werkt mindfulness?

We leven in drukke tijden, waar onze geest altijd in de weer is. De buitenwereld vraagt onze constante aandacht en onze gedachten flitsen tussen onze herinneringen en wat er allemaal nog zal komen. En wanneer we een rustpunt hebben, leiden we onszelf af met prikkels als TV, GSM, internet of het lezen van kranten of tijdschriften.

Dit heeft gevolgen voor ons gevoel van welzijn en heeft invloed op je lichaam en gezondheid.

Mindfulness leert ons onze aandacht te brengen naar het hier en nu en dit te bekijken zonder oordeel of wens om te veranderen. Het bewustzijn van je gedachten, gevoelens of de prikkels rondom je, zonder hierop te reageren, helpt om te vertragen, te vereenvoudigen en tot rust te komen.

Je hoeft geen speciale meditatietechnieken te kennen, je hoeft niet in bepaalde houdingen te zitten of een specifieke ruimte te hebben. Mindfulness kan je altijd en overal toepassen. Het is eerder een manier van omgaan met jezelf, wat je inoefent via meditatie en mindfulnessoefeningen.

Waarom mindfulness?

Welke voordelen ondervind ik erbij? Het fijne is dat zo goed als iedereen bepaalde voordelen uit mindfulness kan halen. Mindfulnessoefeningen en meditatie hebben baat bij diverse geestelijke klachten: mindfulness helpt bijvoorbeeld bij depressie, angst, verslaving, slaapproblemen, hyperventilatie, burn-out, vermindering van stress en verlichting van trauma. Verder heeft mindfulness ook bewezen te helpen bij de vermindering van bijvoorbeeld chronische pijn, en zijn er dus ook toepassingen op lichamelijk vlak.

Toch is een training mindfulness niet alleen voor wie fysieke of geestelijke ongemakken ervaart. Innerlijke focus en je vermogen tot acceptatie zijn belangrijke tools in het dagelijkse leven. Mindfulness en haar meditatiemethoden kunnen je helpen je creativiteit en concentratie te boosten, kunnen je nachtrust in het algemeen verbeteren en bijdragen bij tot een evenwichtige, geduldige levenshouding.

Specifieke problemen waarmee je wil leren omgaan via mindfulness? Contacteer vrijblijvend een voor jouw geschikte mindfulnesstherapeut.

Mindfulness voor kinderen

Ook van kinderen wordt tegenwoordig veel verwacht en ondergaan zeer veel prikkels. Mindfulness kan beslist op een luchtige of speelse manier aangeleerd worden aan kinderen of jongeren. Door uw kind mindfulness te leren kennen, kan het die overload aan prikkels leren kanaliseren en verwerken.

Ook voor kinderen met autisme, ADHD of angstproblemen kan mindfulness een belangrijk houvast bieden.

Vind hier een kindertherapeut voor mindfulness.

Nog vragen?
Contacteer vrijblijvend een mindfulnesscoach voor een verkennend gesprek.

Of ga meteen naar:

Mindfulness Antwerpen, Mindfulness Gent, Mindfulness Leuven, Mindfulness Mechelen, Mindfulness Brugge, Mindfulness Aalst, Mindfulness Brussel, Mindfulness Kortrijk of vind een therapeut op gemeente.